Foto: Roman van der Werf

zaterdag 27 februari 2010

Migranya Profunda

Nou iedereen is naar huis. Ik heb Vanochtend sakai opgehaald bij de Refugi in margalef. Een Japanse jongen die hier voor 3 maanden zit en geen woord spaans en bijna geen engels spreekt. Ik was vandaag met hem in de winkel om boodschappen te doen en voordat ik hem dan heb uitgelegd wat nu de bedoeling is ben ik al een half uur verder. Alles is nieuw voor hem en hij is super nieuwsgierig naar alles. Het lijkt net een klein kind in een speelgoedwinkel als je hem zo door de supermarkt ziet lopen.

Toen ik hem voor de eerste keer zag dacht ik dat ie niet zo goed zou klimmen, vanochtend vertelde hij mij dat hij in japan al 9a had geklommen. Hier heeft ie inmiddels ook al in verschillende harde dingen gewerkt en ook al het ea geklommen.

Ik was de laatste 2 dagen met Miriam, Femke en Jonas in siurana. DAar zat namelijk een route waarvan ik dacht dat Miriam die wel kon klimmen. Tagediebe (7c) is een route op sector L´olla die gekenmerkt word door veel kleine greepjes in een rechte wand. Nadat ik de route voor Miriam had ingehangen was ik niet meer zo zeker dat de route zo geschikt was. In mijn gedachte was de route namelijk veel makkelijker. Toch bracht ze het er goed vanaf en wist alle passen redelijk snel te maken. Na een onrustige nacht Voor Jonas, Femke en Miriam vanwege de extreme wind zijn Jonas en Femke op grau del masets gaan klimmen. Ik ben met miriam terug gegaan naar Tagediebe. Na de setjes erin te hebben gehangen en alles nogmaals uit te hebben gewerkt begon het er dan toch wel een beetje op te lijken dat het allemaal wel mogelijk was. Ondanks dat het 2 niveaus hoger was dan ze ooit had geprobeert of geklommen kon ze hier erg goed in bewegen. Na een half uurtje in de zon was het tijd voor een poging. Het begin ging soepel daarna, van de pocket naar het randje voet in het gat randje ernaast pakken ver door en een dynamische pas. Ze was nog nooit zo ver gekomen het ging goed en ineens was het voorbij en hing ze in het touw. Ik dacht jammer, straks nog een poging. Helaas had ze op een scherp randje een gat in haar vinger getrokken. Later hebben we het nog geprobeer te tapen maar helaas, bij deze route heb je veel gevoel nodig en met zo´n stuk tape rond je vinger is het gevoel een stuk minder.

Ik heb afgelopen 2 dagen in Migranya Profunda gewerkt (8b+). Migranya was mijn eerste 8b en de verlenging (profunda) ervan ziet er ook geweldig uit. Ik ben erin gegaan om even een kijkje te nemen. Ik kon alle passen snel maken behalve de eindpas. Uiteindelijk snapte ik ook wat hierbij de bedoeling was. Ik kwam uit de route en was meteen helemaal verkocht. Ik kon de passen maken en dat betekent voor mij dat de passen mogelijk zijn. Wat een geniale lijn is dat! De route is erg athletisch met veel verre passen, overal sta ik erg uitgestrekt maar ik pas overal tussen. Het is veruit de mooiste lijn die ik ooit heb geprobeerd. Het ziet er geweldig uit en het klimt geweldig, kortom echt een droomlijn voor mij. De tweede dag dat ik erin gwerkt heb heb ik in de eerste crux even een trucje afgekeken waardoor ik maar 2 voetwissels hoef te maken ipv 3. Het einde van de route wist ik ineens te klimmen. Ik ga nu even een weekje klimmen in st linya om vervolgens terug te keren naar migranya profunda. Ik ben nog nooit zo gemotiveerd geweest om een lijn te klimmen!!!

Tot snel

2 opmerkingen:

  1. Klinkt goed! wij willen foto's! :) enne succes natuurlijk als je weer terug gaat voor een poging!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Mathieu,

    't Amusement gewenst met Sakai deze week. Al zal het lastig worden om met hem Darwins evolutieleer te analyseren :).. het klimmen moet goed komen lijkt me!

    Train ze komende dagen opdat je spoedig die supervette lijn van Migranya Profunda kan doorkomen!

    Met groet,

    Jonas

    BeantwoordenVerwijderen