Foto: Roman van der Werf

woensdag 3 maart 2010

St Linya

Afgelopen paar dagen ben ik in St Linya geweest. Het weer is super geweest en ik heb daar 2 nieuwe projecten uitgezocht. Ik heb een lange 8a+ en een lange 8a+/8b uitgezocht. Om migranya profunda te klimmen en om uberhaubt wat meer in spanje te kunnen klimmen moet ik wat Stamina opbouwen. de 8a+ die ik heb uitgezocht is nog langer dan de andere route. De 8a+ is ongeveer een 35/38 meter lang en voelt voor mij harder dan Migranya profunda. Toch is het een leven wat binnen mijn bereik moet liggen en daarom heb ik ook besloten dat ik deze route moet kunnen klimmen. Ik ben daarom ook vastbesloten om de route te klimmen.
De 8a+ word gekenmerkt door een 7b+ begin die erg afgelomen is. Na een aantal goede rusten start op 20 meter het tweede deel van de route. Een korte boulder over de dakrand word gevolgt door een relatief makkelijk stuk waarna nog een ontzettende verre pas naar een aflopende greep volgt. In dit stuk ga ik helemaal dood van de vermoeidheid. Het grappige is dat toen ik gevallen was en ik keek naar mijn project rechts dat ik steeds op dezelfde hoogte uit de wand kom zetten. Ik heb nu twee rustdagen en morgen ga ik eens kijken of er wat vooruitgang in zit. Ik heb het gevoel dat ik niet echt verder kan voordat ik deze routes heb geklommen.
Wanneer ik de lange 8a+ heb geklommen volgt er een mooie mogelijkheid om de nieuwe 8a+ die ik vorige week heb gedaan als variant te klimmen op de 7b+. Het is een logische variant zijn om dan de hele wand door te knallen. Het grappige is dat ik me minder moe voelde na het doen van de 8a+ dan de 7b+. Toch denk ik dat de volledige lengte iets van 8b+ is. Het zou leuk zijn om een FA te doen van de volledige lengte. Ook als voelt het niet echt als een FA omdat ik niet degene ben die de haken erin heeft geplaatst.

Afgelopen dagen was erg leuk in St Linya, Chris Sharma, Dani andrada, Daila Ojeda, DAvid Gambus en andere goede klimmers waren aanwezig. Het was erg motiverend om deze klimmers aan het werk te zien. Leuk als je ziet dat iedereen dezelde passie heeft en dat zowel goed als minder goede klimmers gewoon lekker met elkaar bezig zijn. De sfeer gedurende zo´n dag is erg ontspannend en iedereen doet waar die zin in heeft.

Materiaal Update
voordat ik weg ging heb ik een hoop materiaal meegekregen, touwen, setjes, schoenen en een nieuw zekerapparaat genaamt de Trango Cinch. Ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over de Cinch zowel bij dik touw als bij dun touw zekert het geweldig. Het is een licht apparaat en is erg compact. DAarnaast blokkeerd het een stuk beter dan de grigri. Ik had hem eigenlijk gekregen zodat ik ook met de dunne touwen kon klimmen. Uiteindelijk vind ik de Cinch ook perfect werken in de dikkere touwen. Bij een grigri moet je het touw er echt doorheen trekken en ondanks dat het touw wat dikker word blijft het touw soepeltjes door de Cinch lopen. Een klein nadeel is dat we inmiddels zo gewent zijn aan het gebruik van een grigri dat het opnieuw wennen is om een zekerapparaat zoals de cinch te gebruiken. Met name het laten zakken met de Cinch is wennen maar na een week weet je ook niet meer beter.

Ik had van Setrlin een 9.2 (the nano) 9.5 (the fusion) en een 9.8 (Velocity) mm touw meegekregen. Ik heb met alle 3 de touwen geklommen. Ik moet zeggen dat voor alledrie de touwen wat te zeggen valt. Met name het dikkere touw (9.8 mm) is fijn om routes uit te werken en vertoon nog geen enkel etken van slijtagen. Toch is het door mij maar ook door alle mensen die langs zijn gekomen intensief gebruikt. Persoonlijk vind ik het 9.5 touw het fijnst, het is prettig met uitwerken niet te dik niet te dun en ook erg slijtvast. De Nano (9.2 mm) is ook echt een top touw maar is geen touwtje voor beginners. Ik vind het een heerlijk touw om lange routes mee te proberen. Het is zo licht en is zo soepel dat je bijna niet merkt dat je aan het touw zit.

Wat betreft mijn schoenen van Evolv, ben ik aangenaam verast over de predator. Toen ik innederland weg ging was dit model nog niet te koop. Ik had de schoen ingeklommen in de klimhal en toen wist ik niet zo goed wat ik er van moest vinden. Hier in buiten en met name in St linya makt de schoen een goede indruk en linkt heerlijk. De hak zit goed en de schoen is precies genoeg voor het overhangende werk. Ik heb naast de Nieuwe Predator ook nog een Pontas Lace en de Bandit bij. DE bandit heb ik nog niet mee geklommen, maar tot nu toe heb ik alle moeilijke routes op de Pontas Lace geklommen. Het is een precieze schoen met een goede hak. Het beste aan deze schoen vind ik de stijfheid. Het is een ontzettende stijven schoen en dat vind ik zelf erg prettig klimmen.

Nu ga ik even genieten van mijn rustdag en wat nieuwe gebieden bekijken. Tot snel

1 opmerking:

  1. He Mathieu

    Ik heb net je blog pas ontdekt, maar leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent! :) Je verhalen motiveren mij ook weer een beetje om te gaan klimmen! Ben dinsdag nog wel in Italiƫ gaan klimmen, maar alleen beetje 5en gedaan, maar dat was ook wel leuk hoor :). Hopelijk blijft het weer mooi voor het weekend zodat ik ook weer naar buiten kan! Jij nog veel succes met al je projecten!
    x Eline

    BeantwoordenVerwijderen