Foto: Roman van der Werf

vrijdag 12 maart 2010

Frio

Afgelopen week was het koud in Spanje. Ik heb veel foto´s gemaakt maar helaas maat de gare computer waar ik nu opzit het niet mogelijk om foto´s te uploaden. Die komen aankomende week nog wel. Vanochtend was het om 6 uur -8 in de bus. ´s avonds resulteerd dat in het vroeg naar bed gaan. Wat dan voor mij weer resulteerd in het wakker zijn om 3 uur en vervolgend 3 uur naar het plafon liggen gapen. Afgelopen dagen heb ik dat opgelost door ´s avonds maar mijn ipod mee naar bed te nemen en daar ´s nachts een film op te kijken en muziek te luisteren.


Afgelopen zaterdag had ik wessel opgehaald en was het schitterend weer het was ech t-shirt weer. Zie foto´s hierboven.


De dag erop was het ijzig koud en ik vertelde de jongens al dat het een soort kou is die je ook voelt als er sneeuw op komst is. Ze stonden me allemaal raar aan te kijken. Ik had de dag ervoor ook nog de weersvoorspellingen gekeken op meteo.cat. Een meestal betrouwbare website en deze schreef niks over sneeuw. Toch wist ik op deze ijzige dag mijn 8b project af te ronden. Meteen ben ik een kijkje gaan nemen in de route die ik eigelijk wilde doen de 8a+ start en dan de verlenging door de gehele grot knallen. Aan het einde van de dag had ik toch het idee dat het nog wat te moeilijk was.



S´avonds begon het een beetje te regenen en toen ik ´s ochtends op stond lag er 15 cm sneeuw. Dit in spanje! We kwamen in het dorpje aan en een dorpsbewoner rade ons af om het stijle pad naar beneden te gaan. Als we dat toch zouden doen en we gleden weg of kwamen vast te zitten zou hij ons niet komen halen. Na even overlegt te hebben en nog een goed naar mijn voertuig te hebben gekeken besloten we het er toch maar op te wagen. We waren hier ten slotte voor het avondtuur. Bij de eerste bocht begonnen we toch een beetje te glijden. Dus sneeuwkettingen uit de bus getrokken en rustig naar beneden gereden. Al met al een heel avondtuur om beneden te komen. Ik heb die dag nog 7c geklommen maar het was eigelijk te koud om te klimmen. We hebben een cafe opgezocht en ons die dag verwarmt. ´s avonds ook niet gekookt maar lekker tapas gegeten in een lokale bar.



















De dag erop werden we wakker en scheen volop de zon. De sneeuw begon een beetje te smelten en we gingen richting st Linya. We namen dit keer het langer maar vlakkere pad. Aangekomen bij de grot zag het er erg nat uit, normaal regent het er stroomt het er een beetje van af nu lag er bijna 20 cm sneew op de rots te smelten ten minste dat was onze theorie. VEel routes waren nat zo ook mijn 8b+ project we besloten een korte 7c+ te doen aan de linker kant van de grot. De zon scheen heerlijk die dag en ondanks dat het meer op een winterspotgebied dan een klimgebied leek was klimmen goed mogelijk. Nadat we met z´n drieen de route hadden geklommen ben ik in de zon gaan liggen. Mijn project zag er te nat uit om te klimmen. Later die dag kwam de zon in de wand en het begon er steeds droger uit te zien. Uiteindelijk begon het toch te jeuken en heb ik toch maar een poging gedaan. Ik voelde me erg sterk in de eerste lengte, maar kon niet zo goed herstellen, halverwege de tweede lengte waren de grepen nog nat en twee meter verder viel ik eruit.







Een uur later met het laatste beetje zon in de wand deed ik nog een poging. De eerste lengte ging minder goed dan de eerste keer, maar ik kon zo snel door het eerste stuk klimmen dat ik bijna niet verzuurd was. Ik nam een lange pauze en kon volledig herstellen. Het tweede stuk ging super, ik kon voldoende spanning houden om niet uit de route te zwaaien en kwam bij de laatste rust aan. Hier heb ik weer erg lang gestaan. Ik wist hoe het einde ging maar het zag er nat uit en ik wilde hier zeker niet vallen. Ik wist snel door het laatste stuk heen te klimmen en de ketting te klimmen. Mijn eerste 8b+ was een feit. Aangezien het een erg nieuwe route was denk ik dat ik de seccond ascent heb gedaan. Zeker weten doe ik het niet maar ik was er toch wel blij mee. Toch ging ik twijfelen of het wel 8b+ was het ging immers toch best snel en best makkelijk. Misschien is het wel een makkelijke 8b+? Waarschijnlijk als ik nog meer in deze graag ga doen kan ik er meer over zeggen. Wanneer je hetzelfde einde klimt met een 7b+ begin was het 8b klinkt fair om het 8b+ te noemen als je als eerste lengte 8a+. S´avonds een klein feestje gehouden om mijn eerste 8b+ te vieren.






De dag erop zijn we naar terradets gegaan. Een gebied wat verder in het noorden ligt en wat ook weer wat hoger ligt. De zon scheen weer volop en er was geen wolkje te zien. Toch kwam de temperatuur niet boven 0 uit in de schaduw. Aangekomen onder de wand zag het er ok erg nat uit. Ook hier had de sneeuw geen positief effect gehad op de klimcondities. Omdat we geen topo konden kopen vroeg ik of ik van iemand de topo over kon tekenen. Zo precies als dat ik ben had ik 45 minuten later een exacte kopie van de topo. Na nog even in de zon te hebben gezeten ben ik even een paar keer de wand op en neer gelopen. Er waren maar een paar routes droog. Een van de lijnen die droog was was primera Linea een 8a. Ik dacht dat ziet er wel mooi uit, touw onder de rots gegooid, schoenen aangedaan gear up and go. ik kon overal super goed herstellen. Was wel een beetje aanhet prutsen in de crux maar kon daarna toch weer herstellen. 45 minuten later kon ik de ketting klippen. de eerste 8a on sight van de vakantie. Adriaan vertelde mij dat het ook wel logisch was als ik 8b+ kon klimmen. Toch was dat voor mij niet hetzelfde, en vertelde dat ik gewoon geluk had gehad.
Terradets

Toch wel een beetje onder de indruk van de 8a os wilde ik natuurlijk meer proberen. Ik probeerde nog 2 7c+sen maar got spanked in deze twee routes. 1 route maakte ik nog af en de dag erop deed ik de andere 7c+ al w-up. DAarna viel mijn oog toch weer op een 8a 50 minuten later kon ik ook hier de ketting weer clippen en deed ik mijn tweede 8a on sight. Misschien was het toch iets meer dan alleen geluk en begin ik eindelijk een beetje fit te worden.

Vandaag hebben we rustdag en gaan we richting Margalef. Ik heb daar nog wel een aantal routes die ik graag wil proberen. Adriaan gaat morgen naar huis en sakai heeft zojuist de trein gepakt. Vanaf morgen zijn wessel ik en de twee jongens uit ijsland er nog. Er is nog zo veel wat ik wil proberen en eigelijk heb ik nog maar zo weinig tijd. Maar goed word vervolgt.

1 opmerking:

  1. Vette shit "ouwe"! Lekker bezig. Heb nog geklommen (boulderen) in FJ van de week. Ook vet. Doe me ff je spaanse nummer.

    laterz

    roman

    BeantwoordenVerwijderen