Foto: Roman van der Werf

woensdag 13 oktober 2010

Pfalz




Na een periode van lange stilte op mijn blog hier maar weer eens even een berichtje. Sinds mijn laatste bericht is er bij mij weinig gebeurd op klimgebied ik had namelijk nog steeds last van mijn vinger. Het weer in de frankenjura is de gehele periode dat we er gezeten hebben verre van optimaal geweest. De laatste 2 weken hebben we gekozen om een huisje te huren wat uiteindelijk wel een goede keuze is geweest.

In deze periode is Vivienne langegeweest. Ook heeft is mijn vader nog een weekendje langsgeweest en zijn roman en suzanne ook een nachtje blijven slapen in het appartement. Stefan en Valdimar hebben ondanks het slechte weer beide hun project (Plan b 8b) af kunnen ronden.

Door de blessure aan mijn vinger kon ik alleen makkelijke routes klimmen. Om het toch een beetje uitdagend te maken heb ik veel met Nuts en Camelots geklommen waardoor het toch wel een beetje spannend bleef. Door mijn Blessure maar met name omdat ik al zo lang in de Franken zat begon ik wel een beetje gedemotiveerd te raken en ik keek daarom ook uit om naar de Pfalz te gaan. Toch besloot ik op het laatste moment dat ik nog even langs de Dokter wilde met mijn vinger.

In Bamberg werkt Dr. Schoffl die veel onderzoek heeft gedaan bij klimmers en wat ook eigelijk de persoon is om naar toe te gaan bij een klimgerelateerde blessure. Doordat mijn afspraak op donderdag was zijn we nog 2 dagen langer in de Frankejura gebleven dan gepland. Afgelopen jaar had ik al tientallen artikels gelezen over de onderzoeken die hij gedaan heeft en nu was dit dan ook een mooie kans om hem eens te ontmoeten.

Prettig voor mij was dat deze man perfect engels sprak en dat maakte het dan ook makkelijk om te vertalen wat er gebeurd was. Na een korte echo bleek dat er niks kapot was en dat er alleen wat vocht in mijn vinger zat. Hij adviseerde mij om een spuit in mijn vinger te laten zetten wat ik eigelijk niet zo zag zitten. Na alles uit te hebben gevraagd heb ik uiteindelijk toch maar besloten om voor deze optie te gaan. Als ik het door iemand zou laten doen kon ik het het beste door hem laten doen bedacht ik me. Hij had wekelijks met dit soort gevallen te maken en wist waarschijnlijk ook het beste waar hij de spuit moest zetten. Nadat hij de spuit had gezet vertelde hij mij dat ik een week niet mocht klimmen en daarna weer rustig alles op mocht gaan bouwen. Na de injectie zijn we meteen doorgereden naar de Pfalz.

Ik had de Dokter alles uitgevraagd over of de spuit ook schade aan zou richten aan mijn pees en ringbanden. Na een gerustellende en lange uitleg had ik daarom besloten om voor deze optie te gaan. In mijn geval was het een overbelastingsblessure (door arque pockets pakken) waarbij het weefsel nog eens extra geprikkeld is geweest door een greep die precies op die plek heeft gedrukt in mijn project. De plek waar het vocht zat is een plek waar het vocht erg moeilijk weggaat en lang duurt voordat het helemaal weg is. Natuurlijk ben je niet blij met een injectie en wil je natuurlijk dat je eigen lichaam zelf de onsteking kan verwerken in mijn geval ben ik er van overtuigd dat ik voor de beste oplossing heb gekozen en ziet mijn vinger 5 dagen na de injectie er een stuk beter uit en voelt hij ook een stuk beter.

Appart is dan altijd dat wanneer je dit tegen andere mensen verteld die ook klimmen iedereen wel een verhaal heeft van een klimmer waarbij het niet goed is gegaan. Daarnaast lijkt het dan altijd of iedereen een dokter of een fysiotherapeut door precies te kunnen vertellen dat hetgene wat ik heb laten doen niet goed is geweest en waar ik nu allemaal wel niet op moet gaan letten. Al met al denk ik dat het een kleine blessure is die door de juiste opbouw snel onder controle zal zijn. Positief aan deze blessure is dat ik kennis heb gemaakt met de dokter waar ik al zo veel over heb gelezen en dat ik weet dat de Frankejura voor mij geen gebied is om te lang te verblijven omdat ik gewoon niet zo´n sterke vingers heb.




Inmiddels in de Pfalz aangekomen is het weer super mooi geworden. Gisteren zijn Ulf, Mike en jerome weer richting huis gegaan die hier voor twee dagen naar toe waren gekomen. Erg gezellig om iedereen weer eens te zien en samen te klimmen. Voor enkele was het al weer maanden geleden dat ze hun klimschoenen aanhadden gehad wat dan ook weer zorgde voor de nodige pijntjes.

Stefan in Gamba (9+)


De nieuwe Look van Ulf






Inmiddels ben ik ook weer super gemotiveerd om te gaan klimmen. Daarnaast realiseer ik me wel dat ik het rustig aan moet doen als ik terug kom en een goed opbouw moet hebben. Hier in de pfalz vemaak ik me prima door makkelijk routes te klimmen en foto´s te maken voor mijn BLOK artikel over de pfalz. Ik kan een beetje oefenen hier om met nuts en Cam´s te klimmen en de andere een beetje wegwijs te maken in dit gebied. Voor mij is het ook een mooie gelegenheid om wat meer te weten te komen over het boulderen hier. De laatste jaren zijn er veel nieuwe gebieden en boulders geopend die nog een beetje geheim worden gehouden. Nu we hier zo´n twee weken zitten komen we er langzaam maar zeker achter waar deze boulders zitten. Wanneer ik terug kom wil ik me weer meer toe gaan leggen op het boulderen en de Pfalz is een mooi gebied wat redelijk dichtbij ligt en waar veel mooie en verscholen boulders liggen maar voordat het zover is eerst nog anderhalve week hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten