Foto: Roman van der Werf

zaterdag 21 augustus 2010

Na regen komt.....Nog meer regen

Na mijn vorige blogbericht ben ik rustig aan weer gaan klimmen. Ik heb geprobeerd om goed te luisteren naar mijn eigen lichaam en niet te ver te gaan. Wat ik tegen mijn patienten zeg heb ik geprobeerd ook zelf op te volgen, en wonderbaarlijk genoeg heeft het nog geholpen ook. :)Iedere dag ben ik een stapje verder gegaan en heb steeds goed opgewarmt. Wat resulteerd in en vinger die een stuk beter aanvoelt en waar al wel weer een beetje mee geklommen kan worden.

Afgelopen week is Roman nog enkele dagen langs geweest. De weersvoorspellingen zagen er niet goed uit en in de twee dagen dat hij er geweest is heeft het ook wel steeds wat geregent. Meestal is Roman van de wat hardere routes maar is er toch achter gekomen dat er in de andere graden toch ook nog wel erg mooie routes zitten en dat het ook erg leuk kan zijn om deze te klimmen.

Na mijn vorige bericht heb ik redelijk snel weer de intensiteit opgevoerd met klimmen. Dag 1 deed ik een rechte wand 7a+ de dag erop een 7b+ en de dag daarna een 7a+ en 7c on sight. Later die dag deed ik nog Schiffbug bij de wachtbergfelsen. Bij dit laatste gebied was ik in 2005 al eens eerder geweest. Toen vonden we er niet veel aan. Mede doordat we er toen niet veel van bakte denk ik. Nu zag het er ook niet echt geweldig uit. De routes dateren uit begin jaren 80 en de stijl is recht tot heel licht overhangend. Niet echt iets wat de meeste mensen nu nog erg aanspreekt. Enkele routes hadden sterren waaronder een overhangende boeg (schiffbug (9)genaamt)een klassieke route uit mijn geboortejaar. Het zag er al lang niet beklommen uit. Ik besloot om de stoute schoenen aan te trekken en toch maar eens een kijkje te gaan nemen. Na een redelijk lange uitwerkpoging kwam ik helemaal tevreden beneden. Deze route is A-typisch voor de Frankenjura maar iets wat ik persoonlijk echt super mooi vind, erg technisch en veel heelhooks en rare balanspassen. Ik kon deze route 2de poging klimmen waar ik erg blij mee was, Michiel kon nog net voor de regen de route uitklimmen en Roman had pech want in zijn poging begon het net erg hard te regenen.

De dag erop is Roman richting Nederland vertrokken. Het regende toen inmiddels al 12 uur aan een stuk. De dag erop zou het droog zijn maar kennelijk is het zelfs al moeilijk om voor 1 dag het weer goed te voorspellen want de dag erop heeft het ook de hele dag een beetje geregent. Roman heeft wel eens verteld dat je in de FRanken altijd wel een wand kunt vinden die droog is. De dag erop hebben we deze dan ook gevonden. Michiel had nog maar 2 klimdagen en was dus erg gemotiveerd om die dag te klimmen. Ik deed 1 route en Michiel en Stefan beide 2. Daarna was de zin wel een beetje over met dat natte weer.

De dag erop hebben we de Opa en Oma van Michiel opgehaald en zijn we even naar Weißenstein gegaan zodat ze eens konden kijken hoe dat buiten klimmen er nu aan toe gaat. Na een kleine 2 uurtjes en een kopje koffie zijn wij naar een ander gebied gereden. Aangezien Wachbergfelsen snel drogend is en ik daar nog wel enkele routes wilde proberen zijn we daar naar toe gegaan. In 2005 had ik daar een 9+ geprobeerd waar ik toen niks van snapte. Mike heeft mij toen gezekerd en toen kwam ik er bovenin achter dat er een groot bijennest zat. Wonderbaarlijk genoeg zat er dat nu nog steeds. De bijen waren niet zo blij met mijn aanwezigheid en naar mate ik dichterbij kwam werden ze ook veel actiever. Ik had nog even doorgeklommen naar de tophaak maar omdat dit zo makkelijk was besloot ik dat ik aan de tophaak van de rechter route zou ombouwen. Daardoor hoefde ik niet tijdens het ombouwen 5 minuten met mijn hoofd voor het nest te hangen.

De 9+ lukte uiteindelijk 2de poging. De route was erg technisch op kleine greepjes. Niet echt de ideale route voor een herstellende vingerblessure maar goed opgewarmt merkte ik er helemaal niks van. De route ernaast had Roman enkele dagen eerder geprobeerd. Hij vertelde dat veel grepen erg vingeronvriendelijk waren. Ik besloot toch een kijkje te nemen en meteen zag ik al dat dit helemaal mijn stijl was. VEel kleine techniekjes zorgde er uiteindelijk voor dat ik ook deze route 2de poging kon klimmen. Deze route (white punks on dope) is wel een beetje een rare route er staat namelijk bij dat wanneer je wat meer naar links kimt het veel makkelijker is. Om dit soort onzin te voorkomen heb ik de route super direct geklommen en zou het 10- (8a) moeten zijn. Stefan deed deze dag nog Schiffbug en Michiel deed op zijn laatste dag nog een 7c en een 7b+.

´S avonds zijn we Daan op gaan halen in Nurnberg. Tim Reuser zou meekomen met hem maar had zich vergist en moest maandag al naar school. Daan had zijn aansluiting gemist en was 2 uur later op het Station. De laatste klimdag van Michiel was het eindelijk mooi weer geworden en het lijkt erop dat het mooie weer nog een tijdje aanhoud. (lees 3 dagen) Maar goed ik heb weinig vertrouwen meer in de wettervorhersage hier in Duitsland. Tot nu toe hebben ze er al heel vaak naast gezeten.

Daan Had gisteren zijn eerte klimdag en wist meteen 7b+ te flashen. Ik was best onder de indruk want deze route had ik 2006 geklommen samen met michiel Nieuwenhuijsen. Wij vonden het toen best moeilijk. Stefan deed deze onsight en kon daarna Daan de Beta geven zodat deze hem kon flashen. De route waarvoor ik hier was gekomen was Stalingrad Direct (9+). Een super mooie lijn en ook een Klassieker uit 1994 van Milan Sykora. Er is een indirecte variant die 9- is en een directe variant. Ik probeerde de indirecte maar voordat ik doordat zat ik al in de directe lijn. Ik kon ondanks de verzuring goed doorvechten en kon deze route onsight klimmen. Later kwam ik erachter dat deze route 8a was. Het voelde voor mij een stuk makkelijker. Stefan probeerde deze route flash maar viel er in de moeilijkste passage uit. Daan kon deze route wel flashen. Omdat ik hem had beloofd om wat foto´s te maken in de tijd dat hij hier was ben ik maar meteen naar boven gemaakt en heb de volgende foto gemaakt. De mooiste foto heb ik naar naar moeder gestuurd dus hopelijk plaatst ze die nog even op de site van Daan.



Op dezelfde wand zat nog een 9+ (zock) deze hebben Stefan en ik ook nog gedaan. Ik had hier veel meer moeite mee. In de topo stond dat er een lange pas bovenin zat. Zo lang dat ik er met mijn kippenarmpjes niet bij kon en op een vage niet bestaande tree moest gaan staan en mezelf moest lanceren naar een 2 vinger gaatje. In de derde poging had ik deze route eindelijk te pakken.

Ik had vandaag rustdag en had aan Stefan gevraagd of hij Daan wilde gaan zekeren. Zojuist te horen gekregen dat Daan Blowjob (10-/ 8a) heeft gedaan dus ik ga nu even kijken of ik daar nog wat mooie foto´s in kan maken.

2 opmerkingen:

  1. Heel leuk om je site te lezen. Jammer dat jullie zoveel slecht weer hebben gehad. Nu maar even profiteren van het droge weer.
    Veel plezier Anneriet en Harry Gerritsen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeft daan blowjob gedaan? Wat een vies mannetje ;) Nice man. Keep your head dry!

    BeantwoordenVerwijderen