Foto: Roman van der Werf

dinsdag 6 juli 2010

Zaragoza

Tim was afgelopen week terug gevlogen vanuit Reus Airport. Toen zijn ticket geboekt werd was ik nog niet zo op de hoogte van de dichtbijzijnde vliegvelden. Aangezien Reus 3 uur rijden is vanuit Rodellar is het niet ideaal om mensen op te halen en weg te brengen. Met Vivienne had ik afgesproken om in te vliegen op Reus en terug te vliegen vanuit Zaragoza.

Na een week die voorbij is gevlogen is ze afgelopen zaterdag al weer terug gevlogen. Vrijdag ochtend waren we al vroeg naar Zaragoza gegaan om daar de stad te bekijken en de nacht in een hotel door te brengen. Na een korte stop bij de Carrefour voor spaanse wijn en de Mcdonalds voor een onbijtje zijn we doorgereden naar het hotel. Het adres van het hotel was Autovia wat autosnelweg betekend verder had het geen huisnummer. Na een korte zoektocht konden we de bus daar parkeren in een plaatsje 4 km van Zaragoza. De temperatuur was inmiddels opgelopen tot boven de 36 graden.

De kamer was gelukkig voorzien van airco en na een heerlijke douche die ik al weer in geen twee weken had gezien was het tijd om richting centrum te gaan. Na informatie te hebben ingewonnen bij de receptioniste over het vervoer naar het centrum besloten we een taxi te nemen. De taxichaufeur was een man naar mijn hart en wist het gaspendaal goed te vinden. Na enkele rechts links inhaalmaneuvres waren we na zo'n 10 minuten bij de Pilar in hartje Zaragoza.



Onder het mom u vraagt wij draaien hieronder wat meer foto's in mijn blog. De foto's zijn met name genomen in de omgeving rondom het plein van de Pilar.











Nadat we wat rond hadden gekeken bij het plein zijn we wat meer het centrum in gegaan. Nederland moest rond deze tijd tegen brazilie spelen en in een bar konden we nog net de laatste 10 minuten zien. Tijdens de taxirit heen wist ik al dat Nederland 0-1 achter stond. Tot mijn verbazing was het nu ineens 2-1. Het eindsignaal wat in Nederland waarschijnlijk ontvangen werd door luid gejuich ging hier in Spanje eigelijk aan iedereen voorbij. Voor zover ik weet zijn weinig klimmers geinteresseerd in voetbal maar Nederland staat eindelijk weer eens in de halve finale van een WK. Iets wat sinds 1998 al niet meer in voorgekomen. Toendertijd tegen Brazilie wat erg spannend was en uiteindelijk met strafschoppen beslist moest worden. Vanavond is de halve finale en als ze dat nu een zouden winnen ben ik net op tijd terug in Nederland voor de finale.

Maar goed even terug naar Zaragoza na wat rond te hebben gewandeld kwamen we er eigelijk al snel achter dat er in de stad niet zo veel te zien was. We kwamen nog wel langs een raar winkeltje waar ze de onderstaande poppetjes verkochten. Doet me toch denken aan iets wat volgens mijn zijn oorsprong heeft in Amerika.



In een ander winkeltje vonden we nog een mooie sticker voor op mijn bus en op een kaart zagen we dat er in Zaragoza nog een park moest zijn met bloemen en fonteinen. We besloten daar nog even met de taxi naar toe te gaan. Uiteindelijk was dit een super mooi park wat ook zeker de moeite waard was om nog even te zien. We kwamen daar tegen zonsondergang aan wat voor erg mooie foto's zorgde.









De volgende dag hebben we samen boodschappen gedaan daarna Vivienne op het vliegveld afgezet en ben ik alleen terug gereden naar Rodellar. Ik moest nog geld pinnen maar ik dacht dat doe ik wel in een van de dorpjes voor Rodellar, helaas geen pinautomaat alleen in Huesca en Alquazar wat weer dezelfde weg terug was of 30 minuten verder. Aangezien ik nog wel een beetje geld had en booschappen genoeg had voor de hele week besloot ik om naar rodellar door te rijden. Daar aangekomen was de parkeerplaats waar je normaal gratis kon staan met de bus ineens afgesloten door een slagboom. Per nacht koste het nu 3 euro om daar te staan. Eerst was ik hier niet zo blij mee maar daarvoor was het WC gebouw wel geopend hierin zaten ook wastafels en spiegels wat wel een hele verbetering was. Het enige nadeel was dat ik maar geld had voor 2 dagen om daar te staan. Ik moest dus alsnog 35 km rijden naar de dichtsbijzijnde bank.

Ik had die dag met Brent afgesproken om te gaan klimmen. We hadden die dag bij Gran Boveda afgesproken. Ik wilde daar graag colliseum doen een 8a van 40 meter. Mijn eerste
poging eindigde in een glijpartij ergens halverwege. Vervolgens heb ik de rest even uitgewerkt en daarna in de tweede poging geklommen. Mijn honderdste 8ste graads route was een feit. De dag erop heb ik nog een 8a+ gedaan en gisteren wilde ik Corridor Del Muerte 8a af gaan maken waarbij ik halverwege tot de conclusie kwam dat de greep in de crux was gebroken. Voor de mensen die deze route nog wilde doen geen stress aangezien alles in Rodellar met Sika aan elkaar hangt zullen ze deze route waarschijnlijk wel even fixen.

Gisteren heb ik nog Montserat (8a+) uitgewerkt. Een super mooie lijn van 35 meter lang. Nadeel was alleen dat de gangbare methode bovenin voor de crux voor mij niet werkte. Normaal maak je een kneedrop en kun je bij de Tufa. Ik kon er wel bij maar stond zo uitgestrekt dat ik er niet meer kon bewegen. Nu een andere methode gevonden en hopelijk kan ik hem nog afmaken.

Dan nog even het verhaal over het geldprobleem. Gisterenochtend ben ik naar Alquazar gereden om daar geld te pinnen. Ik maakte maar meteen van de gelegenheid gebruik om wat foto's te schieten. Na 45 minuten en enkele vertragingen (zie hieronder) kwam ik bij het plaatsje aan.





Uiteindelijk ben ik blij dat ik hier naar toe ben gegaan. Het was een schitterend plaatsje waar de mensen ook erg vriendelijk waren. Het oude centrum was omgeven door een leuk en gezellig plein met mooie steegjes en zoals je ziet op de foto's is het weer inmiddels erg mooi geworden. Toch zijn er nog steeds erg veel routes nat. Ik had nog een aantal routes op mijn lijstje staan om te proberen maar de meeste zijn nog steeds nat. Nog maar 4 klimdagen hier en dan terug naar Nederland.









Op mijn trip heb ik al verschillende Amerikanen leren kennen. Omdat je altijd iets moet hebben om naar uit te kijken en ik al voor een hele lange tijd naar Red River Gorge (amerika) wil gaan is dit een mooie gelegenheid om informatie in te winnen. Inmiddels is mij zo ongeveer alles al verteld, waar te slapen, eten, boodschappen doen, welk vliegveld, welke sectoren en welke routes. Half september is de beste tijd om te gaan en hieronder alvast een filmpje om ook jullie een beetje lekker te maken. Dit filmpje is te bekijken in HD

http://www.youtube.com/watch?v=2vJIFCaHTZ0



Omdat het uploaden van de foto's zo lang duurde ivm de trage internetverbinding heb ik montserrat inmiddels al geklommen. Het ging uiteindelijk redelijk makkelijk als eerste route van de dag. Nu weer op zoek naar de volgende route hier met nog 3 dagen te gaan.

1 opmerking:

  1. Tja die red river gorge... Daar moeten we het nog maar eens over hebben... Hoe lang en waarom ga je weer naar Ned.? We hebben by THE way de halve finale gewonnen met 3-2. Take care !
    Ps had je nog gemaild maar geen reactiegehad?

    BeantwoordenVerwijderen