Foto: Roman van der Werf

maandag 5 maart 2012

Fontainebleau

Het was al weer enige tijd geleden dat ik in Fontainebleau ben geweest. In 2008 was ik voor de laatste keer in bleau geweest. Ik had me de laatste jaren niet meer zo geïnteresseerd in boulderen en was meer gericht op klimmen. Nadat ik van mijn lange trip terug was gekomen had ik me al gerealiseerd dat als ik moeilijker wilde klimmen dat dat het makkelijkst zou gaan als ik toch nog ietsjes sterker zou zijn en dan met name in mijn vingers en armen. Ik heb me bedacht dat dat het beste gaat door veel te boulderen, campussen en krachttraining te doen.

Afgelopen 4 weken had ik een krachtblok gehad. Net voordat ik naar bleau zou gaan had ik een week rust gehouden omdat ik voelde dat mijn lichaam en mijn huid daaraan toe was. Ik had nog steeds weinig huid van het boulders bouwen en boulderen in Hohenfels. Na deze rustweek voelde ik klaar om weer eens een kijkje te gaan nemen in Bleau. Ik had afgesproken om met Tim Reuser en Michiel Nieuwenhuijsen 3 dagen te gaan. Donderdag avond vertrekken en zondag avond terug.

Eerst was het de bedoeling om te gaan kamperen maar door de extreme kou hebben we uiteindelijk toch maar gekozen voor het Formule 1 hotel. Achteraf gezien was dit een goede keuze omdat we dan savonds lekker warm konden zitten en nog even wat laatste intel konden verzamelen over de boulders die we graag wilde proberen.

De eerste dag zijn we naar Coquibus Long Vaux gegaan. Michiel en Tim wilde daar Satan I Helvete (8b) proberen. Ikzelf was wat minder optimistisch en wilde eerst eens kijken hoe het boulderen in bleau aanvoelde en hoe het met de vingers ging. Nadat we hadden opgewarmt in Les assis (7a) hebben Michiel en ik nog een boulder gedaan waarvan we dachten dat het 7b+ was maar later tot de conclusie waren gekomen dat het een stuk makkelijker was. Eenmaal opgewarmblok van Satan gelopen. Ik heb nog even kort Los Banditos (7c+) geprobeerd maar dat t zijn we naar het was weinig succesvol. Ik had een foto gezien op internet en de boulder ziet er erg vet uit maar ik snapte er niks van dus ben snel naar doorgelopen naar Michiel en Tim. Vlakbij Satan zat nog een 7a+ (Pente Douce) die er erg vet uitzag maar die wel echt een klote landing had. Nadat een goede spot van Michiel durfde ik uiteindelijk toch een poging te doen. Jammer dat ik was vergeten het einde te bekijken dus dat leverde nog wel even een stress momentje op maar met wat gehark kon ik toch het blok op komen.

Roman en Suzanne hadden ons inmiddels vergezeld en daarna hadden we al snel besloten om naar een ander gebiedje te gaan. Roman, Michiel en Tim zijn naar Rocher de Bouligny gegaan en ik ben met Suzanne naar Gorge du houx gegaan. Ik kon daar nog L' arete (7a+) en Gargantoit (7a) doen.

De dag erop zijn Tim en Michiel naar Apremont Envers gegaan. Ze wilde daar L'Apparemment proberen. Ik had besloten dat ik op Cuvier wat dingen wilde proberen en later door zou lopen naar Cuvier Rempart waar ik hun dan weer zou ontmoeten. Op Cuvier kon ik nog L'aerodynamite (7b+) en onderweg naar Cuvier Rempart kon ik nog Sisyphe (7b+) klimmen. Later kwam ik erachter dat er voor L' Aerodynamite ook nog een elegantere manier bestond om het blok op te klimmen ipv de walrusmethode die ik had gebruikt. De tweede klimdag kon ik afsluiten met Big mamma Assis (7a) en een goede poging in Noir Desir (7c) Deze boulder had ik jaren geleden al eens geprobeerd maar kon ik toen helaas niet klimmen. Michiel en Tim waren inmiddels gaan werken in Gourmandise raccourci (8a+) Veel te moeilijk voor mij, maar wel leuk om te kijken!


Big Mamma Assis
picture: Roman van der Werf


De dag erop hadden we maar een korte klimdag omdat ik een beetje op tijd terug wilde rijden. Na een snel ontbijtje zijn we weer terug gegaan naar Cuvier rempart. We hadden heel enthousiast besloten om op te warmen in een mooi uitziende kant 7a+ naast sideways daze (8b) Na lange tijd prutsen konden Tim en ik de boulder toch klimmen. Michiel besloot zijn huid te sparen voor de 8a+ die hij graag af wilde maken. Na de w-up ben ik snel naar Noir Desir gelopen die ik dit keer snel af kon maken. De wrijving was perfect dit keer! De dag ervoor waren al de hele dag mensen bezig geweest in de boulder en nu was ik de eerste deze dag. 2 pogingen en ik stond op het blok. Fijn om te voelen dat ik weer een beetje in mijn oude vorm begon terug te komen en natuurlijk dat de training die ik had gedaan zijn vruchten af begon te werpen.


Nadat ik Laser (7a) nog had gedaan was ik wel uitgeboulderd. Terug bij Michiel en Tim bleek dat ze beide Gourmandise raccourci hadden geklommen. Voor Michiel was dit de eerste 8a+ in bleau en voor Tim zijn eerste 8a+ in het algemeen! Helaas was er geen filmpje van de beklimming. Wel heb ik nog foto's gemaakt van Tim en Michiel. Hiernaast een foto van Michiel




Het volgende weekend bleau staat al weer in de planning nu maar hopen dat de condities net zo goed zijn als deze keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten