Foto: Roman van der Werf

zaterdag 21 januari 2012

Trainen

Na mijn Spanje trip in Oktober/November ben ik langzaam de belasting binnen weer wat op gaan voeren. Ik heb het plan opgepakt wat ik in eerste instantie had na mijn klimtrip in 2010. Om beter te worden moet ik toch ietsjes sterker worden. Ik heb me voorgenomen om meer te gaan boulderen. Begin december ben ben ik ondanks het slechte weer met Erik een kort weekendje naar de Pfalz geweest. Voor hem was het de eerste keer buiten klimmen. Ondanks de regen hebben we toch wat kunnen boulderen. Ik kon nog enkele klassiekers op Haard klimmen. Wat wel even wennen was aangezien je daar geen magnesium meer mag gebruiken. Ondanks het slechte weer was het toch fijn om weer even in de Pfalz te zijn. Er zitten in de Pfalz heel veel boulders die niet bekend zijn en er is ook nog heel veel potentie om nieuwe boulders te openen. Begin 2011 had ik met Roman al eens een blok gepoetst wat inmiddels ook al is geopend. Een nieuwe boulder topo van de Pfalz zal voorlopig niet verschijnen en de boulders die er zitten worden veelal geheim gehouden. Aangezien het voor mij redelijk dicht bij is en een stuk goedkoper is dan naar bleau te rijden vind ik het toch de moeite waard om wat meer tijd te steken in het achterhalen waar de verschillende boulders liggen. Ik zit inmiddels op het boulderforum en daar worden maandelijks nieuwe gebieden en boulders gepost. Het is geen Fontainebleau maar veel van de nieuwe boulders hebben topouts en zien er schitterend uit.

sinds November is het eigenlijk alleen maar slecht weer geweest dus van veel buiten klimmen is weinig gekomen. Begin December ben ik met Wessel nog een dagje naar Hohenfels geweest. Dit is een gebiedje in de Eifel wat er in de topo erg mooi uit zag. Bij aankomst moet ik zeggen dat het me een beetje tegen viel. Veel boulders waren bedekt onder een dikke laag mos. Nadat we ons daaroverheen hadden gezet hebben we toch nog een dag heerlijk geboulderd. Veel van de boulders konden wel een borstel gebuiken maar na het borstelen kwamen er mooie boulders tevoorschijn. Een boulder konden we die dag niet klimmen. Kernspaltung 7c+/8a is een licht overhangende boulder met een krachtig begin gevolgt door een klein sprongetje. De staande start konden we wel doen maar de zitstart lukte nog niet. Ik had al wel het idee dat ik deze boulder wel moest kunnen klimmen. Bij terugkomst in de klimhal had ik deze boulder even nagebouwd aangezien het makkelijk was soortgelijke bewegingen in de hal te schoeven.


Voor oud en nieuw hadden we tickets geboekt om met z'n vieren (Vivienne, ik, Maartje en Erik) naar Margalef te gaan. Ik heb nooit iets gehad met oud en nieuw en daarom was dit voor mij de ideale kans om het land te ontvluchten. Oudejaarsavond heeft bij ons bestaan uit het kijken naar de zonsondergang op Balco de L'ermita en een groot vuur maken waarop we vervolgens lekker hebben gebarbecued onder het genot van een wijntje en een biertje. Het was voor mij veruit de beste oudejaarsavond tot nu toe. We waren om 22:30 eigenlijk alle 4 al wel klaar om naar bed te gaan. Na nog een klein drankje in de bar zijn we om 23:45 richting camping gegaan. Zonder enige streep vuurwerp gingen we het nieuwe jaar in waarna we om 12:01 in bed lagen. DE drie dagen dat we in Spanje waren hebben we schitterend weer gehad. De tweede dag was het het warmst, het was zelfs zo warm dat het te warm was om in Laboratori iets moeilijks te proberen. Ik kon de eerste dag Tsunami (7c) op laboratori afmaken. Daarnaast had ik nog een andere route geprobeerd waarvan ik dacht dat het 8a was. Uiteindelijk bleek het 8b/+ te zijn (Guiris go home) Ik kon niet alle passen maken maar ik moet wel zeggen dat het een geniale route was en dat het zeker de moeite waard is om deze nog een keer te proberen. De tweede dag kon ik tot mijn verbazing een 7c onsight klimmen op balco de L'ermita. De laatste klimdag waaide het 's ochtends erg hard enw as het bewolkt. Het heeft zelfs even wat geregend. 's middags klaarde het op en werd het opnieuw warm. Samen met Erik heb ik 7 routes geklommen op Cami de L'ermita daarna kon ik nog Laura afmaken die de keer ervoor niet lukte.

Na deze 3 daagse trip voelde ik me weer een stuk fitter dan voordat ik weg ging. Toen ik weer terug in de hal kwam ben ik verder gegaan met het bouwen van routes in het dak. Ik probeer 3 keer in de week te trainen. 1 dag enkele routes klimmen en de rest van de tijd boulderen en campussen. Over de afgelopen 1,5 maand ben ik het campussen op aan het bouwen. Ik ben begonnen met voeten en ben inmiddels al zonder voeten aan het campussen en geisoleerde vingers aan het trainen.

Afgelopen weekend was ik met Ulf en Luuk nog een dagje gaan boulderen in de Eifel. Ondanks dat Ulf het niet zo zag zitten om naar Hohenfels te gaan wilde ik daar toch wel graag een paar uurtjes naar toe. Ik wilde namelijk kijken of ik door de training al wat sterker was geworden zodat ik de boulder nu wel kon klimmen. Na even kort te hebben uitgewerkt kwam ik tot de conclusie dat er een betere methode was dan dat ik vorige keer had uitgedokterd. Uiteindelijk met enkele kleine aanpassingen (waaronder 2 verschillende schoenen) kon ik de boulder redelijk snel klimmen.
Ik had aan mijn linker voet de bandit en aan de rechter kant een pontas lace dit omdat de bandit al een stuk zachter was waardoor ik de toehook beter kon leggen. De boulder is geopend door sebastian Spauwen en volgens de topo is het toegestaan om de boulder met onderliggend blok te klimmen. Toch denk ik dat de boulder een stuk lastiger word wanneer dit niet benut word dus wellicht als ik er nog een keertje kom probeer ik het nog een keertje zonder. Het gebied is in ieders geval zeker de moeite waard om naar toe te gaan. Neem alleen wel een goede borstel mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten